Podcast 'Mindful werken'

‘Hoe ga ik om met een onbevredigend gevoel aan het einde van de werkdag?’

Welkom bij de eerste aflevering van ‘Mindful werken’, dé podcast over werken in je eigen tempo. Mijn naam is Lisa Langenkamp en in deze podcast beantwoord ik in iedere aflevering een vraag over mindful werken. Ik deel praktische tips en ervaringen die mij hebben geholpen rust te vinden in een wereld waar de druk om te presteren steeds groter wordt en voldoende niet genoeg is.

Voordat ik losbrand, wil ik een vriendin, Shirah, bedanken. Zonder haar was deze podcast er niet. Als je me al langer volgt, dan weet je dat ik met haar jaren een blog heb gehad. Ik ben super dankbaar voor die mooie tijd en dat ze zo betrokken is bij wat ik nu doe met Mindfulnessbuddy, vind ik echt geweldig. Dus dank! Ik weet dat je luistert.

De vraag die ik in deze aflevering beantwoord is:

Ik wil altijd heel veel op een dag doen. Alleen doe ik voor mijn gevoel bijna nooit genoeg. Hoe ga je hier op een zachte manier mee om? Hoe koppel ik een fijne werkdag minder aan het werk dat ik die dag heb verzet?

Eva

1. Herschrijf je definitie van ‘succesvol’ en ‘productief’

Waaruit bestaat een goede, succesvolle werkdag voor jou? Moet je dan onder de streep heel veel hebben gedaan? Of tellen de minder meetbare taken ook mee? Zoals nieuwe ideeën opdoen, iets uitwerken of bijpraten met iemand.

We zijn de afgelopen tijd heel erg de nadruk gaan leggen op efficiëntie. ‘Ik heb deze week wel vijf artikelen geschreven!’ of ‘Ik heb drie presentaties gegeven!’. Alles moet slimmer en sneller, maar om dat te kunnen doen, heb je ook tijd nodig om dingen te verwerken en je gedachten de vrije loop te laten. Zeker als je een creatief beroep hebt of werk waarbij je veel moet nadenken.

Net als topsporters, kun je niet elk moment van de dag op de toppen van je kunnen presteren; topatleten maken van uitrusten evengoed een prioriteit. Ik las zelfs in het boek ‘Rust in uitvoering’ dat de grootste genieën niet meer dan vier uur op een dag werkten. Is het mogelijk dat goed voor jezelf zorgen en plezier maken ook onderdeel zijn van jouw werkdagen? Schrijf eens op wat jouw nieuwe definitie van succes en productief zijn is en hang het op je bureau. Of plak een post-it op je laptop als reminder. Je kunt hiervoor de volgende zinnen afmaken:

Ik ben tevreden aan het einde van de werkdag als ik…

– ’s ochtends eerst een korte wandeling heb gemaakt.
– geluisterd heb naar mijn behoeftes, zoals op tijd eten en drinken.
– een belangrijke mail heb verstuurd, de rest is bijzaak.

Ik ben ook succesvol en productief als ik…

– eerder stop met werken omdat ik moet opladen.
– alleen lunch omdat ik daar behoefte aan heb.
– met een collega meer heb besproken dan alleen werk.

2. Koester de momenten waarop je niet direct resultaten boekt

Net zoals iedereen heb ik dagen waarop ik minder puf of energie heb om aan de slag te gaan. Ik kan mezelf dan heel hard toespreken dat ik beter m’n best moet doen, maar ik ben geen robot die daardoor meteen weer aangaat, zelfs al zou ik dat nog zo graag willen. Mijn tweede tip is dan ook om ‘dode tijd’ te koesteren. Een beetje voor je uit staren, koffie halen, over ditjes en datjes met iemand praten – het is allemaal tijd die zich niet meteen uitbetaalt, maar waar je op een later moment de vruchten van plukt. Je voelt je bijvoorbeeld opeens weer geïnspireerd, waardoor je binnen no time dat ene stuk afmaakt. Of ineens vallen de puzzelstukjes op hun plek omdat je je brein even rust hebt gegund. Dode tijd is minstens zo belangrijk als de tijd waarop je geconcentreerd aan iets werkt.

3. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Misschien heb je ooit het artikel van NRC gelezen met de kop: ‘Alleen sukkels hebben het druk’. Ik moest heel hard lachen toen ik de titel las, maar het is natuurlijk wel zo: als je altijd maar achter de feiten aanloopt en geeneens tijd hebt om fatsoenlijk te ademen, dan gaat er iets niet helemaal goed. Als ik wil, kan ik m’n hele agenda vol stampen met allerlei interessante afspraken en dingen die ik ooit nog zou willen doen. Maar niet alles wat ik doe heeft evenveel waarde en draagt bij aan mijn doelen; drukker en voller is niet altijd beter. Het gaat je productiviteit zelfs in de weg staan. Wees alert op wat er in je agenda staat en op je to-do list. Reflecteer aan het einde van de dag op wat je hebt gedaan in plaats van de hoeveelheid taken die je hebt afgevinkt. Kwaliteit gaat in dit geval dus voor kwantiteit. Op de lange termijn geeft dit een meer bevredigend gevoel.

Deze derde tip staat misschien haaks op mijn eerste advies, maar het gaat erom dat je een goede balans vindt en weet wat belangrijk is voor jouw beroep. Ben je een marketeer, dan heb je lummeltijd nodig voor creatieve ideeën en valt dit onder jouw definitie van een goede werkdag. Moet je analyses maken, dan heb je genoeg tijd nodig om je af te zonderen. Kwaliteit heeft telkens een andere betekenis.

4. Praat tegen jezelf in de derde persoon

Wat als een collega iets een keer niet op tijd afkrijgt? Oordeel je dan ook zo snel? Soms kan het al helpen om tegen jezelf in de derde persoon te praten. Hierdoor neem je afstand van de situatie en kijk je automatisch milder naar jezelf. Je kunt bijvoorbeeld doen alsof je tegen één van je beste vrienden praat. Wat zou dan je reactie zijn? Je zult merken dat het kritische stemmetje in je hoofd geen ruimte meer krijgt. Er komt een stem voor in de plaats die geduld heeft en ziet dat het heel normaal is om fouten te maken. Op de lange termijn heb je veel meer aan deze stem.

Mensen met zelfcompassie mikken net zo hoog als zelfkritische mensen. Het verschil is dat mensen die zelfcompassie hebben niet instorten als ze hun doelen bereiken.

Susan David

Onthoud: je bent niet je werk

Ik zeg weleens ‘Je bent meer dan je gedachten’, maar je bent ook meer dan alleen wat je vandaag op je to-do list hebt afgestreept. Waar je voorheen vooral werkte om een boterham te verdienen en je rekeningen te kunnen betalen, moet werk nu je passie zijn en iets waar je van groeit als mens. In een artikel van Het Parool wordt dit heel mooi uitgelegd.

We eisen dat we onszelf kunnen ontwikkelen in ons werk en dat het leuk is. Dat is een risico, want als het niet lukt, zijn we ongelukkiger dan wanneer we werken met het idee: het is maar een baan, het is prima zolang ik er geld mee verdien en het niet heel vervelend is.

Alain de Botton

Wat we doen zien we tegenwoordig als onderdeel van onze identiteit, waardoor we vergeten dat ons leven niet alleen draait om ons beroep. Dit klinkt heel serieus, maar als iets een keer niet lukt of gaat zoals je wil, dan wil dat dus niet zeggen dat jij hebt gefaald. Voor mij is dat in elk geval een geruststellende gedachte.

Boekentips:

Heb jij ook een vraag op werkgebied? Stuur me een bericht en wie weet maak ik er een podcast van!

Ik doe mijn best om waardevolle content te maken. Dit artikel bevat daarom affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijg ik daar een kleine vergoeding voor zonder dat je extra hoeft te betalen. Dankjewel voor je bijdrage!