Podcast 'Mindful werken'

‘Hoe laat je je niet negatief beïnvloeden door collega’s?’

Welkom bij een nieuwe aflevering van ‘Mindful werken’, dé podcast over werken in je eigen tempo. Mijn naam is Lisa Langenkamp en in deze podcast beantwoord ik in iedere aflevering een vraag over mindful werken. Ik deel praktische tips en ervaringen die mij hebben geholpen rust te vinden in een wereld waar de druk om te presteren steeds groter wordt en voldoende niet genoeg is.

De vraag die ik in deze aflevering beantwoord is:

Op het werk ervaar ik regelmatig gevoelens van frustratie, onbegrip en oneerlijkheid. Ik vraag me af waarom mijn collega’s doen zoals ze doen. Hebben ze misschien een dubbele agenda? Ik doe mijn stinkende best, maar anderen lijken dat niet te zien of te erkennen. Bovendien gaan ze er zelf met de eer vandoor. Hoe ga ik hiermee om? Ook wil ik me niet altijd op het negatieve richten, maar juist positieve gedachten hebben.

Pieter

Ik heb Pieter gesproken en voor deze podcast geprobeerd de vraag zo beknopt en helder mogelijk te houden, zonder al te veel details te delen. Er zitten verschillende elementen in, zoals je niet gewaardeerd voelen. Ook heerst er schijnbaar een cultuur waarin je elkaar niet kunt vertrouwen, anders had je je niet afgevraagd of je collega’s een dubbele agenda hebben. De vraag an sich vind ik dus al heel interessant los van het feit dat het natuurlijk hartstikke zuur is als je ergens werkt waar je meer negatieve dan positieve gevoelens ervaart. Een paar tips:

1. Onderzoek je emoties

Gevoelens die we niet prettig vinden stoppen we het liefste weg. ‘Hè bah, daar heb je weer die irritatie of frustratie.’ Het liefst hoeven we hier niet mee te dealen en voelen we ons altijd goed – logisch dat je dat verlangen hebt. Maar door geen of weinig aandacht te besteden aan wat je voelt, bouw je steeds meer weerstand op. Iets wat in het begin een lichte irritatie was, kan op een gegeven moment uitmonden in een woede-uitbarsting. Hoewel dit misschien in de eerste instantie oplucht, blijf je toch met een knagend gevoel achter. Oftewel zoals Sigmund Freud ooit zei: “Onuitgesproken emoties sterven nooit. Ze worden levend begraven en zullen later op vervelendere manieren naar buiten komen.”

Door te negeren wat er nu door je heengaat en te proberen meer positieve gedachten en gevoelens te hebben, stapelen emoties zich op. Je drijft steeds meer af van wat je initieel voelde en negeert de waardevolle boodschap die erachter zit. Zo heb ik ontdekt dat ik in de werkelijkheid meestal verdrietig ben als ik boosheid ervaar. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar erkenning en waardering, terwijl ik eerst dacht dat het ging om een oneerlijke situatie en dat het niet per se iets met mij te maken had. Dit realiseer ik me pas als ik rustig ga zitten en opmerk wat ik voel – iets wat we nauwelijks doen in deze snelle maatschappij.

Zenmonnik Paul Loomans vergelijkt in zijn boek ‘Goed gevoel: emoties als medicijn’ emoties ook wel met een voetbalstadion: in het station zijn emoties hoor- en zichtbaar. Je mag er roepen en schreeuwen, teams toejuichen en teleurgesteld zijn. De golven die door het stadion gaan, laten iets zien van de natuur van emotie. Van intense blijdschap zoals bij een doelpunt, kun je naar verdriet en boosheid gaan als je dreigt een wedstrijd te verliezen. Door alle emoties ruimte te geven – ook de minder prettige – zul je vanzelf rust en kalmte gaan ervaren, zelfs al zit je middenin een storm:

Als emoties golven zijn, dan is het logisch te veronderstellen dat er een zee is waarop deze golven ontstaan. Wat voelen we als er niet veel aan de hand is en we kalm en rustig zijn? […] Onze basistoestand is net als bij andere zoogdieren zoals een hond of een kat als zij in rust zijn, een warm en aangenaam gevoel. Het is geen spectaculaire sensatie, maar wel een prettige toestand, zoals de smaak van water aangenaam neutraal is. Het is de zee van rust en vertrouwen.

Paul Loomans

2. Wees je bewust van je waarden

Conflicten op het werk kunnen ook ontstaan door een verschil in waarden. Misschien vind jij het belangrijk dat je innovatief kunt zijn en vrijheid krijgt om creatief te zijn, maar zit je in een omgeving waar voorspelbaarheid bovenaan staat. Of misschien werk je het liefst waar en wanneer je wilt, maar verlangt je manager van je dat je je gezicht elke dag tussen negen en vijf laat zien. Je kunt je daardoor op een gegeven moment niet meer prettig voelen bij de plek waar je zit. Vraag jezelf daarom af: ‘Wat vind ik belangrijk? Welke cultuur past bij mij?’

Het liefst ontdek je al in een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld of jouw waarden overeenkomen met die van het bedrijf, maar soms blijkt later pas dat er toch geen match is. Dat is ook geen ramp, want dan ga je gewoon op zoek naar wat anders. Vaak kun je door alleen al naar de website van een bedrijf te kijken, zien welke waarden belangrijk zijn.

3. Neem regelmatig afstand

Niet voor iedereen werkt dit zo, maar voor mij is het heel belangrijk dat ik af en toe op mezelf ben. Alleen dan voel ik wat het beste voor mij is en weet ik wat ik werkelijk denk. Hoewel het onvermijdelijk is dat je wordt beïnvloed door je omgeving – “Je bent het gemiddelde van de vijf mensen met wie je het meest omgaat”, zei de Amerikaanse spreker Jim Rohn ooit – kun je jezelf wel beschermen door regelmatig afstand te nemen van je werk. Misschien verlies jij je in wielrennen of ga je het liefst op bergvakantie om alles te vergeten. Zorg dat je niet alleen tijdens vakanties afstand neemt, maar ook gedurende de week dit soort momenten creëert. Zo voorkom je dat je verder van jezelf verwijdert raakt.

4. Praat met iemand die je vertrouwt

Misschien doe je dit al, maar ga op zoek naar iemand die je vertrouwt. Iemand op je werk, maar ook daarbuiten. Door het niet alleen bij collega’s te houden, zorg je dat je een frisse blik houdt op de situatie. Ook kunnen andere mensen met verrassende oplossingen komen. Dingen die jij nog niet eerder zag. Voel je je bij niemand echt prettig? Neem dan contact op met een vertrouwenspersoon.

Tenslotte: richt je op jezelf

Je collega’s analyseren kost alleen maar energie en waarschijnlijk levert het je weinig op. Het is een manier om controle te krijgen over de situatie, maar dat is uiteindelijk – hoe graag je het ook zou willen – onmogelijk. ‘Wat heb ik nodig om me goed te voelen? Wat vind ik belangrijk in mijn werk?’ Dat zijn de vragen waar je mee aan de slag kunt en die je verder helpen. Vind je dit lastig? Dan ben je van harte welkom om mee te doen aan mijn cursus: ‘Gelukkig hooggevoelig op je werk’. In zes maanden bouw je meer rust, energie en zelfvertrouwen op.

Cursus? Ik wil meer weten!

Cursus Mindfulnessbuddy

Boekentips:

Heb jij ook een vraag op werkgebied? Stuur me een bericht en wie weet maak ik er een podcast van!

Ik doe mijn best om waardevolle content te maken. Dit artikel bevat daarom affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijg ik daar een kleine vergoeding voor zonder dat je extra hoeft te betalen. Dankjewel voor je bijdrage!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.